قهوه برای سلامت قلب وعروق بزرگسالان جوان مبتلا به فشارخون ملایم، مضراست

 30 اوت 2015- تحقیق جدید نشان می دهد بزرگسالان جوانی که به بیماری فشار خون خفیف مبتلا هستند  باید از نوشیدن  قهوه احتراز کنند، دراین تحقیق مشخص گردید نوشیدن قهوه می تواند خطر حوادث قلبی عروقی نظیر حمله ی قلبی را در این گروه از افراد افزایش دهد.

دراین تحقیق، تأثیر مصرف قهوه بروی شرکت کنندگان با فشار خون ملایم اما درمان نشده، بررسی گردید. نتایج این تحقیق توسط دکتر Lucio Mosدرکنگره ی جامعه ی قلب اروپا( ESC) ارائه  شد.

دکتر Mosدر گزارش خود گفت: بحثهای زیادی  پیرامون اثرات طولانی مدت قلبی-عروقی و متابولیکی مصرف قهوه برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا وجود دارد، مطالعه ی ما برای ارزیابی تأثیر نوشیدن  قهوه بر خطر حوادث قلبی عروقی طراحی شد، ما می خواستیم بدانیم آیا این اثرات از طریق تأثیر قهوه بر فشار خون و متابولیسم گلوکز اعمال می شود.

با توجه به محبوبیت قهوه در سراسر جهان، طیف گسترده ای از پژوهشها بروی ارزیابی تأثیرات مصرف قهوه انجام می شود. اخیراً درمجله ی Medical News Todayمقاله ای منتشر گردید که نشان  می دهد  نوشیدن  قهوه به بقاء بیماران مبتلا به سرطان کولون کمک کرده و خطر اختلال نعوظ  را کاهش می دهد. با این حال اکثر مطالعات انجام شده بروی  قهوه  در ماههای اخیر به  بررسی ارتباط مصرف قهوه با نتایج مثبت آن برسلامت  پرداخته اند، اما تحقیق جدید از این نظر با تحقیقات قبلی تفاوت  دارد.

پژوهشگران عادت به مصرف قهوه را در 1201 بیمار غیر دیابتی 18 تا 45 ساله  که در مطالعه ی آینده نگر HARVEST2شرکت  داشتند،  بررسی نمودند . همه ی شرکت کنندگان به نوعی از فشار خون بالا اما خفیف مبتلا بودند که به آن stage 1 hypertensionمی گویند، در این افراد فشارخون  سیستولیک  بین 140 تا 159 میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک  بین 90 تا 99 میلی مترجیوه گزارش شد اما هیچ یک از شرکت  کنندگان تحت درمانهای فشارخون قرار نداشتند.

میزان مصرف قهوه دراین تحقیق بر اساس تعداد  فنجانهای قهوه ای که افراد در یک روز می نوشیدند، تعیین گردید. افرادیکه اصلاً درطول روز قهوه نمی نوشیدند به عنوان  گروه کنترل درنظر گرفته شدند. افرادی با میزان متوسط مصرف قهوه، بین یک  تا 3 فنجان قهوه در روز مصرف می کردند و افرادی که چهار فنجان یا بیشتر قهوه  در یک روز مصرف می کردند، مصرف کنندگان قهار نام گرفتند.

 در میان شرکت  کنندگان در این مطالعه، 26.3درصد از افراد اصلاً قهوه ای مصرف نمی کردند، 62.7درصد از افراد میزان متوسطی قهوه می نوشیدند و 10 درصد از آنها، مصرف کنندگان قهار بودند. 

نتایج این تحقیق نشان داد افراد بالغ جوان که به فشار خون بالا اما ملایم  مبتلا هستند  باید مقدار مصرف قهوه ی خود را در روز به حداقل برسانند، دیابت نوع 2 در بیماران با فشارخون بالا غالباً در مراحل بعدی زندگی ظاهر می شود و به همین  دلیل محققان به ارزیابی  تأثیر نوشیدن  قهوه بر خطر ابتلا به  پیش دیابت  درطول زمان  پرداختند. آنها  وضعیت  شرکت کنندگان دراین تحقیق را به مدت  12.5سال دنبال کردند.

حقایق سریع  در مورد قهوه:

·         بیش از 40میلیارد  فنجان قهوه سالانه  در سراسر جهان مصرف می شود.

·         قهوه  یکی از  رایج ترین منابع  آنتی اکسیدان در رژیم غذایی امریکایی است.

·        در برخی مطالعات پیشنهاد شده است که قهوه می تواند در برابر دیابت نوع 2، بیماری پارکینسون و سرطان  از فرد  محافظت  کند.

بیشتر درمورد قهوه بدانیم

 سرعت متابولیزه  شدن کافئین  در شرکت  کنندگان-  که توسط ژنوتیب CYP1A2تعیین می شود- می تواند برمیزان این خطر تأثیر گذارد. تنها درآن دسته از مصرف کنندگان قهار قهوه که متابولیسم  کافئین  کند است، خطر ابتلا به پیش دیابت بطور چشمگیری افزایش می یابد.

دکتر Mosمی گوید: افرادیکه متابولیسم  کافئین در آنها کندتر صورت می گیرد مدت زمان  طولانی تری درمعرض اثرات مضر کافئین  بر متابولیسم  گلوکز بدنشان هستند ، این خطر چنانچه این  افراد دچار اضافه وزن یا چاقی باشند و چنانچه جزو گروه مصرف کنندگان قهار باشند، افزایش  می یابد. بنابراین تأثیر قهوه بر پیش دیابت بستگی به میزان مصرف روزانه ی قهوه و پس زمینه های ژنتیکی  فرد دارد.

 در طی دوره ی پیگیری این پژوهش، درمجموع 60 حادثه ی قلبی عروقی گزارش شد که اکثر آنها  (80 درصد) حملات قلبی بود.

 مصرف زیاد  یا متوسط قهوه هر دو  بعنوان  پیش بینی کننده های مستقل حوادث قلبی عروقی مطرح هستند، هر چند که این خطرات با درنظر گرفتن  ابتلا به فشارخون بالا و پیش دیابت در آینده  در آنالیزها کاهش می یابد. پس از این تصحیح، این ارتباط تنها با مصرف قهوه ی زیاد  بطور واضح در ارتباط بود.

دکتر Mos  نتیجه گیری کردکه مصرف قهوه  بطور خطی با افزایش خطر حوادث  قلبی عروقی درافراد بالغ جوان که مبتلا به فشارخون ملایم  هستند،  در ارتباط است.  بنظر می رسد  این ارتباط  حداقل بخشی به دلیل اثرات دراز مدت قهوه برفشارخون ومتابولیسم  گلوکز است. این بیماران باید از افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا  و دیابت  در مراحل بعدی زندگی خود آگاه شده و مصرف قهوه را به حداقل  برسانند. سال گذشته دریک متاآنالیز که درمجله ی MNTمنتشر شددلایل ژنتیکی اثرات متفاوت قهوه بر افراد مختلف کشف شد که دلیل عادت به نوشیدن قهوه را در برخی افراد نشان می دهد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/298727.php